Selasa, 30 Jun 2009

UBAT SAWAN BABI,KISAH POKOK CIKU......

Setelah Azman memerhatikan keadaan Hafiz dia pun berkata “Saya rasa ubat penyakit ini ada di depan rumah pakcik”

“Mengikut kata Guru saya, Allah menurunkan penyakit dan penawar secara berpasangan. Biasanya penawar kepada sesuatu penyakit itu sangat hampir dengan tempat terjadi sesuatu penyakit itu” Azman menambah.

Dengan agak terperanjat Pak Husin terus berkata “Ya ke? kalau begitu saya merayu kepada Ustaz tolonglah usahakan”

Azman terus menerangkan kepada Pak Husin iaitu untuk mengubati penyakit Gila Babi ini ialah dengan menggunakan daun kering yang gugur melekat di sarang labah-labah. Azman memberitahu Pak Husin, dia nampak banyak daun kering yang melekat di sarang labah-labah berhampiran dengan rumah Pak Husin.

Azman bersama dengan Ustaz Saiful dan Pak Husin pergi mengambil daun kering tersebut. Sebelum mengambil daun tersebut, Azman menerangkan cara-cara nak mengambil daun kering tersebut sebagaimana pesan Ustaz Haron Din kepadanya seperti berikut;

a. Sebelum mengambil daun tersebut memberi salam kepada nabi Ilyas dahulu
b .Kemudian membaca Surah al-Fatihah dan Selawat ke atas Nabi
c. Jangan tindih bayang iaitu ketika mengambil daun tersebut jangan bayang-bayang kita terkena daun tersebut.
d. Ambil daun kering yang terlekat pada sarang labah-labah tersebut dengan menggunakan mulut kemudian selepas ia terpisah dari sarang labah-labah pegang dengan tangan untuk disimpan
e. Ambil sekurang-kurangnya tujuh helai.

Setelah daun tersebut di ambil sebanyak tujuh helai, Azman meminta Pak Husin menyediakan sebaldi air biasa yang di ambil dari perigi. Kebetulan di kawasan tersebut air perigi adalah air mineral.

Kemudian Hafiz di bawa keluar dari biliknya dan dibaringkan di hadapan pintu iaitu kakinya menghadap pintu yang menghala keluar rumah.

Azman meneruskan membaca beberapa kombinasi ayat berikut iaitu;

1.Surah al-Fatihah
2.Selawat Tafrijiyah
3.Surah Al-Hasyr ayat 21 hingga 24
4.Doa Hindar Syaitan
5.Dan beberapa doa lagi

Setelah habis doa di baca, Azman tiup pada Daun Kering dan air dalam baldi tersebut. Azman ambil sehelai daun kering tersebut dan memamahnya dengan mulut bersama sedikit air yang telah didoa. Setelah itu dia menyembur kearah Hafiz dari kepala sampai ke kaki dengan mengisyarat membuang ke luar kearah pintu. Azman mengulanginya tujuh kali dengan tujuh daun yang berasingan.

Setelah itu Hafiz diberi minum dengan air tersebut dan sebahagian air itu di buat mandi. Azman berpesan kepada Pak Husin bahagikan air itu kepada tiga bahagian untuk dibuat mandi tiga kali petang. Mandi sebelum masuk waktu maghrib. Air tersebut adalah untuk membuat bilasan terakhir.

Pada petang itu ibunya memandikan Hafiz dibantu oleh kakaknya Hafizah, akhir sekali dia di bilas dengan air yang telah dibacakan doa itu.

Setelah semuanya selesai, waktu telah hampir masuk maghrib. Azman dan Ustaz Saiful meminta diri untuk beredar melakukan solat berjamaah Maghrib di Masjid. Selepas solat maghrib, Pak Husin mempelawa mereka berdua untuk makan malam.

Selepas makan malam di rumah Pak Hussin. Azman berpesan kepada Pak Husin supaya membuang pokok ciku yang di tanam di hadapan rumahnya. Ini adalah pesanan Ustaz Haron Din, kerana mengikut pengalaman beliau dipokok ciku makhluk halus suka singgah dan bermain. Gila Babi adalah sejenis penyakit gangguan spiritual yang ada kaitan dengan makhluk halus (syaitan).

Membuang pokok ciku itu adalah satu ikhtiar untuk mengatasi masalah gangguan makhluk halus tersebut.

Khamis, 25 Jun 2009

Haaa...inilah abg kesayangan aza yg memang dari kecik kitaorg tak penah yang ngam..manjang bertumbuk jewww..tapi skarang memang ngam gile.....Azamudin Mohd Satar
Eh eh eh....nasib baik tutup aurat...hehehe bulu ketiak pun tercover la jugak...hehe..lokasi tak ingat la ...

Selasa, 23 Jun 2009

kg mydin lagi...





Gambau yang atas skali tu pasti dikenali oleh sesape yg penah menetap di kg mydin.......yg gambau lain tu masih lagi berkenaan ribut di kg mydin......

Kampong Mydin dilanda taufan





haaaaa....ini bukan kat america eaaaa....ini kat Malaysia...lokasi Kampong Mydin....jgn tak caye....bayangkan Aza takde...Ila sorang kat umah dgn 3 anak yg masih kecil....dgr citer diaorg berpelok berempat.....fuhhh...Allah Maha Besar....
haaa...ni gambar org bintulu....ada cite menarik disebalik gmbr ni...kalau tak silap masuk guiness book record...tapi tak ingat world ke malaysia....tanya pak jak..

Isnin, 22 Jun 2009

Ini selepas bercukur...melontar di jamrah..dari kiri,aza,pak uteh(mohd zin),pak uda,che yem(ibrahim)

Pak Uda menunaikan haji....

video

Pak uda dgn pak long Hamzah ketika menunaikan haji.....perjalanan menuju ke masjidil haram pada waktu asar...
BLOG KELUARGA MOHAMED SATAR BIN MOHAMAD TERPAKSA DIHENTIKAN BUAT SEMENTARA WAKTU....

Selasa, 16 Jun 2009

Gambar kenangan lagi

ayahnda tercinta....Mohamed Satar bin Hj mohamad...(pak uda)
haaa...kan dah kata...keluarga mat tuyu...90% sume bleh nyanyi punya.....huhu...selangor dah tak best ar pakjak.....

haaa....ini bukan tgh tido.......nenek nak sampai...hehehe...jgn marah ea pak ndak.....






makan malam di sabak awor.....ikan bakar tuuu........




Latip JO........(Abdul Latif bin Matar bin Hj mohamad)....masa ni pon blom kawin...





acuk...(Abdul Shukor bin Matar bin Hj mohamad)....masa ni blom kahwin...huhu






pak andak....(Azhar bin Hj Mohamad)......the NENEK'ssssss.....hehehe







klassik beb gmbr ni...kurang pasti tahun bila....yg atas dari kiri mak unggal(siti maheran),makcik(azizah)....mana yg paling cute....ahaks








amanat Allah.....anak anak saya....yg latest blom masuk lagi.....kecik lagi blom ada rupa...ahaks....




















al-fatihah.....zainah bte ahad..arwah tok long..

Isnin, 15 Jun 2009

gambar yg dalam simpanan

Yus n family.....isterinya..Sunita bte Mad Desa..anak-anaknya...Munirah,Hamizah dan Hazman...dan ibu mertuanya (minta maaf saya terlupa nama penuhnya)
owhhh....layan karaoke yea......kantoiiii......jgn mare ea...

Abdul Kahar bin Hj Mohamad..(pak al)....untuk pengetahuan semua....gambar pak al memang susah nak dapat...hehehe...jangan marah ea pak al.....


Amir Hamzah bin Hj Mohamad.....(pak anjang)....kesian...gmbr ni masa beliau lepas eksiden...naseb baik takde pape....alhamdulillah



my bro.....Azamudin bin Mohd Satar...(yus) n my beloved uncle...ahaks....pakjak...




Pakjak dan isteri tercinta.....Faridah bte Mohd Tahir..... loving couple of the year





Abdul Razak bin Hj Mohamad.....dan penyanyi yg tidak asing lagi....saudara Nash(tamby)






Keluarga mat tuyu boleh dikatakan 90% semua boleh menyanyi















Mohamed Satar bin HJ Mohamad dan isteri tercinta Hasnah bte Abu Bakar......








Ahad, 14 Jun 2009


satu-satunya keluarga mattuyu yg paling tua......isteri ke 2...RAMLAH BAINTI HASSAN

KELUARGA MAT TUYU

inilah diantara anak arwah tok abah yg masih hidup....dan yg paling comel n kecik skali,berbaju melayu hijau adalah ayahnda hamba....mohamed satar bin mohamad....atan mattuyu......

duduk dibelakang dari kiri..ABDUL MATAR BIN HAJI MOHAMAD,MOHAMED SATAR BIN HJ MOHAMAD,AZHAR BIN HAJI MOHAMAD......

duduk didepan dari kiri....ZAMNAH BT MOHAMAD,ABDUL RAZAK BIN MOHAMAD,ABDUL GHAFFAR BIN MOHAMAD,ABDUL KAHAR BIN MOHAMAD dan LATIFAH BTE MOHAMAD..
assalamualaikom....kebetulan plak dah ada blog untuk keluarga mattuyu.....so ..diatas kesempatan ini saya ingin berkongsi blog ini untuk dijadikan tatapan saudara mara sekelian...

ngaji

Ahmed Deedat

Family Pokde

MOHAMED SATAR BIN MOHAMED(14.04.1950)
HASNAH BTE ABU BAKAR(03.11.1951)

AZAMUDIN BIN MOHAMED SATAR(05.09.1975)
SUNITA BTE MAD DESA(04.06.1976)
NUR MUNIRAH BTE AZAMUDIN(16.11.1999)
NUR HAMIZAH BTE AZAMUDIN(14.12.2002)
MUHAMMAD NUR HAZMAN BIN AZAMUDIN(06.01.2007)

AZARUDIN BIN MOHAMED SATAR(07.08.1979)
NORFAZILAH BTE RAHMAT(09.12.1977)
MUHAMMAD AMIRUL DINNY BIN AZARUDIN(06.02.2000)
MUHAMMAD AMIRUL HEZRY BIN AZARUDIN(20.12.2002)
MUHAMMAD AMIRUL NAIIM BIN AZARUDIN(14.07.2006)
MUHAMMAD AMMAR ASHRAF BIN AZARUDIN(25.04.2009)

SITI AISHAH BTE MOHAMED SATAR(12.01.1993)