Khamis, 30 Julai 2009

MUMMY......


Seorang anak perempuan yang baru masuk tadika bertanya kepada mummynya.

Mummy, mummy.....SEX tu apa?" Terkedulah Si Ibu..

Terasalah akan kemodenan zaman sekarang yang berjaya membuatkan manusia berfikiran lebih terbuka.

Sesuai dengan konsep pendidikan seks yang sedang hangat diperkatakan, mulalah Si Ibu mencari jawapan yang sesuai. Dengan harapan anaknya takkan tertinggal dalam arus pendidikan sejagat.

Maka Si Ibu pun mula memberikan jawapan mengenai apa itu sex dengan perumpamaan antara kumbang dan bunga. Diikuti dengan pembentukkan bayi di dalam kandungan dan diselitkan juga dengan kisah percintaan antara mummy dan daddy nya dari zaman universiti lagi sehinggalah dengan kehadiran Si Comel iaitu anak gadisnya yang bertanya itu.



Tiba-tiba Si Anak menangis teresak-esak. Si Ibu kehairanan dan bertanya. Si Anak menjawab dalam tangisan... Katanya jawapan mummy tu panjang, ruangan jawapannya pendek saja...

Seraya Si Anak menyerahkan buku latihan yang tertulis kat depannya (cover)...

NAME: .........................................
SEX: ............................................
CLASS: .........................................
SUBJECT....................................

Kereta.....

City & Tiara




It seems too old for Datuk K to drive brand new City.

City



He

should follow a humble man Dato' Effendi

who drives second hand Tiara!

Tiara....

Tak paham sudah.....hehe

Rabu, 29 Julai 2009

SAJE JERR


Ada 3 orang adik beradik bernama Gila, Otak dan Gaduh. Tiba-tiba satu hari Gaduh hilang. Gila dan Otak pergi ke Balai Polis untuk membuat laporan.

Sampai di Balai Polis, Otak tunggu di luar, manakala Gila masuk ke dalam untuk membuat laporan.

“Ada apa?” Tanya anggota polis yang bertugas.

“Mahu cari Gaduh.” Jawab Gila.

“Awak gila ke?”

“Ya saya Gila.”

“Takde otak ke?”

“Otak ada kat luar.”





Moral : Bagi la nama yang baik-baik kepada anak kita.

Isnin, 27 Julai 2009

mangsa tetak gunung lang (petronas)

ngeri siot..








Ipoh : Tiga lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh seorang pekerja sambilan sebuah stesen minyak di Jalan Kuala Kangsar di sini, 11 November lalu.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh, N. Ganeson, 22, dari Rumah Murah, Jelapang; M. Tayalan, 32, dari Kampung Razak, Jalan Kuala Kangsar dan K. Nanda Kumar, 22, dari Kampung Baru, Jelapang bersama seorang lagi lelaki yang masih bebas dituduh membunuh Mohd. Khairuddin Mohamed Isa, 42, di Lot 191515, Stesen Minyak Petronas Gunung Lang di sini pukul 6.58 pagi.

Semasa pertuduhan dibacakan oleh pegawai pendakwa, Sarimah Mohd. Saidin kelihatan ketiga-tiga tertuduh hanya menundukkan kepala namun tiada sebarang pengakuan dicatatkan daripada kesemua mereka.

Kesemua mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Ganeson dan Tayalan masing-masing diwakili peguam T. Shan dan Ranjit Singh manakala Nanda Kumar tidak diwakili peguam.

Majistret Mohamed Ruhizat Abdullah menetapkan 13 Januari depan sebagai hari sebutan semula kes.

Dalam kejadian itu, Mohd. Khairuddin atau lebih dikenali sebagai 'ustaz' oleh rakan setugasnya sedang bersiap meninggalkan stesen minyak tersebut selepas hampir tamat waktu bekerja pada pukul 7 pagi.

Tindakan mangsa yang cuba menghalang perompak terbabit daripada mengambil wang di kaunter stesen minyak itu mengundang padah selepas salah seorang daripada mereka bertindak menetak tengkuk dan tangan kanan mangsa.

Keempat-empat perompak itu kemudian melarikan diri menaiki sebuah kereta bersama wang RM1,000 yang disamun mereka. -PETRONAS DAGANGAN BERHAD

YASMIN AHMAD SEBENARNYA LELAKI?


Ada desas-desus yang menyatakan pengarah filem Talentime, Yasmin Ahmad ini merupakan seorang lelaki sebelum ini. Khabarnya Yasmin Ahmad dilahirkan sebagai seorang khunsa (mempunyai kedua-dua jenis kemaluan).

Namun kerana naturenya lebih kepada seorang perempuan, akhirnya Yasmin Ahmad telah memilih untuk menjadi seorang wanita. Mungkin benar atau mungkin gosip ini hanyalah rekaan mereka-mereka yang ingin menjatuhkan pengarah berbakat besar ini.

Namun jika anda berminat untuk melihat gambar Yasmin Ahmad sebelum memilih untuk menjadi seorang wanita (khabarnya namanya ketika itu ialah Zulkifli Ahmad), sila baca artikel ini sepenuhnya.

Jangan lupa nyatakan pendapat anda selepas membandingkan gambar Yasmin Ahmad sekarang dan gambar Yasmin Ahmad semasa bergelar Zulkifli Ahmad

Ahad, 26 Julai 2009

BANTUAN LAGI.....



ok..post kali ni nak bgtau penderitaan ibunda kak sunita(org umah Azamudin A K A Yus).....bantuan?????

BANTUAN???

al-Ijabah 1 - Membela yang tidak terbela

al-Ijabah 2 - Bahagiakah mereka dengan material?


BANTUAN.....????

KEWAJIPAN KITA..PLEASE BANTU.....


Bersama pesakit HIV
Gambar Jesus di sana sini.

Kemudahan ambulans
Dewan kuliah di gereja ini

Dari mata mereka, mereka seolah-olah memberi tahu saya, "Ustaz, keluarkanlah kami dari gereja ini"
Kenangan bersama penghuni
03-5880 1886-yayasan al-hijabah.....rumah anak2 yatim di kelolai oleh ustaz amin...saya Azarudin Bin Mohamed Satar selaku tuan rumah menjemput semua keluarga mattuyu berbincang untuk mengumpul dana bagi anak2 yatim ini.....respon please....lagi satu pesakit HIV yg beragama islam selama ini dilindungi didlm gereja....bantulah ustaz amin mencari dana untuk mengeluarkan mereka....please....


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Untuk saudara-saudara seIslam kita yang ingin bersama-sama membantu, program anak-anak Yatim al-Ijabah dan rumah perlindungan HIV bagi saudara seIslam kita, bolehlah bersama-sama kita membangunkannya.

Semoga Allah yang Maha Pengasih Dan Pemurah menjadikannya sebagai amal soleh dan akan menggantikan apa yang kita sumbangkan dengan perkara yang jauh lebih baik dan berganda. Amin..


Yayasan al-Ijabah
Bank CIMB
Akaun Nombor : 1207 00000 26103

Khamis, 23 Julai 2009

Nabi Shuaib A.S

gambau ni ketika pak ngah jaffar melawat israel bersama ustaz amin....
Sesaje nak post gambau makam.....Nabi Shuaib A.S.....photo ehsan dari ustaz Amin...

Rabu, 22 Julai 2009

muhammad ammar ashraf...........

my baby yg ke 4...muhammad ammar ashraf....cicit Mattuyu yg ke....huishhh...bnyak dah,payah nak kira sesatu...semoga keluarga mattuyu terus berkembang dan berjaya mengecapi kejayaan dunia dan akhirat...amin...marilah kita menyaksikan pertarungan nyawa ketika melahirkan seorang anak....kalau 2....3.....4....5.....ibu,ampunkan dosa dosa anak mu.......

Khamis, 16 Julai 2009

jom pegi umah pakjak...

ok pakjak....sediakan daratan tempat kami nak landing...atas umah pon boleh....all the way to BINTULU........

Rabu, 15 Julai 2009

DIDATANGKAN KHAS DARI JAKARTA....

Menu berbuka puasa yang didatangkan khas dari Jakarta, Indonesia:






Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket





Amacam? Berselera tak?

MUSLIMAH...

Tips Kecantikan Muslimah

1) Jadikan "ghaddu basar" sebagai hiasan mata nescaya mata anda akan kelihatan bening dan jernih buat selama-lamanya.

2) Oleskan lipstik kejujuran pada bibir nescaya bibir semakin manis dan memikat semua hati orang.

3) Gunakan pemerah pipi dengan kosmetik yang diperbuat dari rasa malu yang boleh didapati secara langsung di salun keimanan nescaya pipi anda akan kelihatan bersih dan suci serta menyenangkan hati semua orang.

4) Gunakan sabun istighfar yang amat mujarab untuk menghilangkan dosa dan kesalahan yang dilakukan nescaya anda lebih berseri, memikat dan menyenangkan hati semua orang.

5) Rawatlah rambut anda dengan jibab Islam yang dapat mengelakkan dari pandangan ajnabi nescaya rambut anda akan kelihatan lebih bermaya dan menawan.

6) Hasilkan kedua tangan anda dengan gelang tawadhu’ dan jari-jemari dengan cincin ukhwah nescaya tangan dan jari anda lebih manis dan cantik.

7) Kalungkan leher dengan kalung kesucian nescaya anda akan kelihatan lebih berseri.

8) Bedakilah wajah anda dengan air wudhu’ nescaya wajah anda akan lebih bercahaya dan anggun walaupun anda telah mengembara hingga ke akhirat.

** Ghadud Basar = menundukkan pandangan

Selasa, 14 Julai 2009

SUMBANGAN IKHLAS

ok ok...hadiah utama untuk majlis harijadi di hotel traders muar telah sampai di port klang.....so...nak bagi kat sape ek hadiah ni...sumbangan ini ikhlas dari aza...ahaksss...

Isnin, 13 Julai 2009

MEMBER LAMA BAPAK AKU.....

About Us


Corporate Philosophy

OAS Global Logistics Freight Forwarder Malaysia "A commitment to serve" This has been OAS Global Logistics (M) Sdn Bhd's motto ever since its inception in 1976. Putting the customer first has always been the mainstay of our business as we depend on them for our growth,which has enabled us to rapidly expand over the past 30 years. Our main concern has always been fast, reliable and efficient transportation of your goods. We grow towards giving our customers the best service possible in the shortest period time.

OAS Global Logistics provides unparallel air and sea shipping from freight forwarding and custom agency services to all levels of international and domestic requirements of documentation, storage, reservations, custom clearance and a cast multitude of other service co-ordinated, air and sea shipping services. We have international and experienced world-wide partners who are freight forwarders and custom brokers. Though this extensive far reaching network OAS Global Logistics (M) Sdn Bhd can provide complete air and sea transportation services to and from any place in the world...

SA CARGO...hehehe

LIST OF PROJECTS

PETRONAS CARIGALI SDN BHD
EXXONMOBIL EXPLORATION & PRODUCTION (M) INC
MALAYSIA LNG SDN BHD
TALISMAN MALAYSIA LIMITED
CARIGALI-HESS COMPANY SDN BHD
MALAYSIA INTERNATIONAL TRADING COMPANY OPERATION (MITCO, JAPAN)
PETROFAC
TENAGA NASIONAL BERHAD
DELCOM
TENARIS GLOBAL SERVICES FAR EAST PTE LTD

LIST OF CUSTOMERS

TELEKOM/CELCOM
AIROD
ENSERV SDN BHD
PETRA RESOURCES GROUP
BAYU PURNAMA SDN BHD
ALFA MELI SDN BHD
MALAYSIAN VALVES MANIFACTURING
PENAGA DRESSER SDN BHD
KURVERS PIPING SDN BHD
CLEARWAYS SDN BHD
HOSPITAL UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA (HUKM)
MAJLIS AMANAH RAKYAT (MARA)
INSTITUT PENYELIDIKAN TEKNOLOGI NUKLEAR MALAYSIA (MINT)
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA
KEMENTERIAN PENERANGAN MALAYSIA
UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA


p/s....bila la pakjak nak amik aku keje

Sabtu, 11 Julai 2009

selamat hari raya.....

hahaha.....so jgn la ada antara ahli keluarga kita yg main no ni...bayangkan kalau gambau tu antara salah seorang dari family mattuyu.....pastu masuk plak cover depan HARIAN METRO....huhu....tobat tobat...

Rabu, 8 Julai 2009

SANTAI..

SAYANGILAH KELUARGA ANDA........aishah mengelap airmata aboy.......romantik gitu.....
Kak Noli yg tgh control cun dgn ecah...lokasi taman tun...

ATUK KESAYANGAN

Berapa umo arwah atuk masa ni...cube teka...jom komen..

Selasa, 7 Julai 2009

PEREMPUAN.....

Di dalam Islam, ada empat golongan perempuan yang kita perlu jaga. Jika tidak, mereka boleh menjadi bebanan di akhirat nanti. Mereka perlu dipelihara dengan baik, dijaga imannya, dididik, ditegur dan perlu selalu dinasihati

1. Isteri kita
2. Anak perempuan hingga dia berkahwin
3. Saudara perempuan (adik atau kakak) ketika ayah sudah tiada, hinggalah dia berkahwin
4. Ibu, ketika ayah sudah tiada.

Keempat-empat golongan ini perlu selalu diperhatikan imannya, pengamalan agamanya dan ketaatannya pada Allah.

Kita tidak akan mudah-mudah ke syurga jika ke empat-empat golongan wanita di atas tidak lepas ke syurga.

Jika kita telah tegur dia, telah didik dia, telah nasihat dia, dia tidak mahu ikut, maka semoga lepas kita di akhirat.

Tapi, jangan sampai kesilapan mereka kita sengaja biarkan, tidak ditegur dan dididik.

Semoga kita semua terus dapat memelihara diri kita dan ahli keluarga kita dari api neraka yang bahan bakarannya terdiri dari manusia dan batu.

Mudah-mudahan, selamat kita di dunia dan di akhirat

Ahad, 5 Julai 2009

BB5 DALAM KENANGAN.....

BB5 bersama Dato' A.Rahman Hassan....wak kanta pun tak ketinggalan....hehee

BB5 DALAM KENANGAN.....

BB5 bersama M.Ishak....
Meeting.....
uikk..dak Boy pun ada gak...
Jgn tak percaya M.Ishak bleh main drum...huhu
errr..tak gelap ke....

BB5 DALAM KENANGAN.....

saudara Mazlan(abg lan)...gitaris utama band BB5....tgh shooting cerita The Sanggam Boys
BB5 bersama M.Ishak...
Berpeloh beb jadi soundman
Bersama Jefrydin..
Inilah pengasas BB5...S.Atan

Khamis, 2 Julai 2009

Betapa pentingnya Solat Istikharah dalam kehidupan harian kita

Oleh: Ismail Abu Bakar

[Nota: Diakhir tulisan ini anda boleh muat turun Rakaman Audio yang mengupas secara panjang lebar selama 47 minit tentang Solat Istikharah oleh Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din]

Bila di sebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh. Ia begitu sinonim sekali dalam membuat keputusan untuk memilih bakal teman hidup tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Perkara ini mungkin berlaku kerana penekanan di kalangan sesetengah Ustaz dalam soal istikharah ini dikaitkan dengan memilih jodoh sahaja.

Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;

Mahfum Hadis:

Dari Jabir ra., ia berkata: "Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:

“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya”

Betapa pentingnya Solat Istikharah ini sebagaimana pentingnya kita mempelajari al-Quran.


Sebagai satu iktibar dan renungan penulis ingin berkongsi beberapa contoh kisah benar yang berlaku di kalangan sahabat-sahabat yang terlupa mengamalkan solat istikharah. Nama dalam kisah ini bukan nama sebenar.

Kisah-1
Setelah berpindah randah dari satu rumah sewa ke rumah sewa, akhirnya tergerak hati Salim untuk memiliki rumah sendiri. Lalu dia melihat iklan di surat khabar dan berkenan dengan tawaran rumah yang agak munasabah harganya. Rumah tersebut masih belum dibina lagi tetapi pihak pemaju telah menawarkan pakej jualan yang istimewa. Pihak pemaju perumahan memberi jaminan rumah tersebut akan siap dalam masa dua tahun. Salim berminat dengan rumah tersebut lalu terus membelinya. Kini lima tahun telah berlalu, projek perumahan itu telah terbengkalai kerana pemaju telah bankrupt. Salim terpaksa membayar ansuran bulanan hutang kepada bank walaupun rumah yang diidamkan masih tidak wujud.

Kisah-2
Abu dan Salmah telah berkahwin selama 4 tahun. Mereka dikurniakan dengan dua orang cahaya mata. Anak yang sulung telah berumur 3 tahun dan yang kedua masih 8 bulan. Mereka berasa agak susah hendak ke sana kemari kerana hanya memiliki motosikal. Satu hari Salmah mencadangkan kepada Abu untuk membeli kereta. Abu lalu terus pergi ke Perodua Show room untuk melihat-lihat kereta. Dia berkenan dengan model Kelisa lalu terus membelinya. Selang sebulan keretanya kena curi. Dah enam bulan berlalu keretanya masih tidak ditemui, tetapi dia masih membayar ansuran bulanan dengan pihak bank kerana pampasan yang pihak insurans bagi tidak mencukupi untuk melangsaikan bayaran baki hutang dengan pihak bank.

Kisah-3
Munirah akhirnya terpikat dengan pujukan rakan satu ofisnya Hafsah untuk melabur dalam satu skim pelaburan di internet. Dia akhirnya mengeluarkan sehingga RM10,000 untuk pelaburan tersebut. Dua tahun telah berlalu duit pelaburannya lesap tak nampak bayang.

Kisah-4
Rashid dan Zakiah telah mempunyai tiga orang anak. Mereka bercadang untuk mengambil pembantu rumah Indonesia. Mereka pergi ke agensi pembantu rumah dan terus memilih seorang pembantu rumah yang terdapat dalam senarai biodata. Selang dua bulan pembantu rumah pun sampai dan berkhidmat kepada mereka seperti yang dijangkakan. Tiga bulan berlalu tiba-tiba pada satu hari didapati pembantunya telah lari dari rumah.

Kisah yang dipaparkan di atas adalah kisah benar di mana penulis sendiri bertanya kepada mereka adakah mereka telah melakukan Solat Istikharah sebelum memilih atau membuat keputusan. Mereka kata langsung tak terfikir hendak melakukannya.

Dalam contoh yang lain pula penulis ingin berkongsi dengan satu kisah yang disampaikan kepada penulis seperti berikut;

Kisah -5
Iskandar berumur 40 tahun telah berkahwin dan mempunyai enam orang anak. Suatu hari dia mendapat telefon dari kawan baiknya Jaafar. Jaafar hendak memberikan satu hadiah istimewa kerana jasa Iskandar yang telah menyelesaikan masalah keluarganya. Jaafar hendak menawarkan kepadanya perbelanjaan pakej menunaikan haji untuk suami isteri ditanggung sepenuhnya iaitu RM15,000 setiap orang. Hati Iskandar gembira bukan kepalang kerana sudah lama dia mengidam untuk menunaikan haji. Lagipun duit simpanan dalam tabung hajinya baru RM3000. Iskandar tidak terus menerima hadiah tersebut sebaliknya dia memberi tempoh tiga hari untuk membuat keputusan. Iskandar melakukan Solat Istikharah tiga malam berturut-turut. Pada hari keempat dia berjumpa Jaafar mengatakan dia sangat berat untuk menerima hadiah tersebut. Dia mengatakan ingin pergi menunaikan haji dengan duit pendapatan sendiri. Jaafar agak kecewa, dipujuknya namun Iskandar tidak terima juga. Selang dua bulan selepas itu baru Iskandar mendapat tahu duit yang hendak diberikan kepadanya itu adalah dari duit riba iaitu interest bank konvensional akaun simpanan tetap Jaafar. Jaafar telah tersalah sangka. Disangkanya bahawa duit riba boleh dihadiahkan kepada orang lain tetapi tidak boleh digunakan sendiri.

Kisah-6
Cikgu Imran telah mendapat arahan pertukaran sekolah dari Sabak Bernam ke Sandakan. Bila menerima surat tersebut hatinya agak gembira kerana ingin memberi khidmat di kawasan pedalaman. Baginya tidak ada masalah sebab masih bujang, dan teringin sangat hendak ke Sabah. Dia solat Istikharah walaupun keputusan telah ditetapkan oleh kementerian kepadanya. Dia berdoa “Ya Allah kalau pemergian aku ke Sandakan ini baik untukku dan agamaku maka permudahkanlah jika tidak kau gantikanlah dengan yang lebih baik dan sempurna”. Selang dua minggu Pengetua disekolahnya memberitahu kepadanya pertukaran dia ke Sabah di tarik balik disebabkan masalah teknikal. Dia rasa agak pelik namun tidak kecewa malah tetap gembira kerana telah melakukan solat istikharah. Dia yakin ini yang terbaik di pilih oleh Allah untuknya. Selang sebulan dia bertemu Jodoh dengan Ustazah (al-Hafizah) yang baru berpindah di taman tempat dia tinggal.

Semua kisah yang dipaparkan di atas adalah kisah benar yang boleh kita ambil iktibar dan pengajaran. Yang pastinya kita tidak akan rugi di dunia dan akhirat bila beramal dengan Solat Istikharah ini.

Dewasa ini ramai di kalangan kita hendak membeli rumah yang berharga lebih RM200,000. Bayaran balik mungkin mengambil masa selama 20 hingga 25 tahun. Dalam tempoh tersebut macam-macam perkara boleh terjadi. Jika sekiranya kita melakukan Solat Istikharah sebelum membeli rumah tersebut, pasti Allah akan mendorongkan kita membuat pilihan yang tepat dan memudahkan segala urusan. Penulis ada bertemu dengan beberapa sahabat yang melakukan Solat Istikharah sebelum membeli rumah, Alhamdulillah segala urusan menjadi mudah dan dapat membayar balik hutang rumah lebih awal daripada yang dijangkakan.

Seperkara lagi, supaya Allah SWT memakbulkan doa kita, jauhilah segala bentuk pinjaman yang ada unsur-unsur riba’ seperti dari sistem konvensional. Pilihlah sistem perbankan Islam semoga Allah memberikan keberkatan dan menurunkan rahmatnya sepanjang tempoh pinjaman di buat. Yakin dan percayalah jika kita mengikut suruhan Allah, pasti Allah akan membantu kita di ketika senang dan susah. Jika Allah bantu kita tiada sesiapa yang boleh menghalangnya.

Mengikut beberapa buah kitab seperti Kitab Minyatul Musolli, Sabilal Muhtadin dan Sairus Salikin, secara ringkasnya cara melakukan Solat Istikharah adalah seperti berikut;

  1. Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.
  2. Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala”
  3. Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  4. Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  5. Selepas memberi salam baca doa berikut (mulakan dengan basmalah dan selawat dahulu)

Terjemahan Doa':

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)

Untuk penjelasan yang lebih mendalam berkenaan Solat Istikharah ini anda patut dengar kupasan yang panjang lebar selama 47 minit tentang solat ini oleh Tuan Guru Dato Dr. Haron Din.


Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada kita semua

Wallah hu ‘alam

DOA ISTIKHARAH...

Kegunaan kita semua...sesapa yg nak buat solat istikharah tapi kurang tau doanya.....dipersilakan download..atau lawati..www.darussyifa.org......

ngaji

Ahmed Deedat

Family Pokde

MOHAMED SATAR BIN MOHAMED(14.04.1950)
HASNAH BTE ABU BAKAR(03.11.1951)

AZAMUDIN BIN MOHAMED SATAR(05.09.1975)
SUNITA BTE MAD DESA(04.06.1976)
NUR MUNIRAH BTE AZAMUDIN(16.11.1999)
NUR HAMIZAH BTE AZAMUDIN(14.12.2002)
MUHAMMAD NUR HAZMAN BIN AZAMUDIN(06.01.2007)

AZARUDIN BIN MOHAMED SATAR(07.08.1979)
NORFAZILAH BTE RAHMAT(09.12.1977)
MUHAMMAD AMIRUL DINNY BIN AZARUDIN(06.02.2000)
MUHAMMAD AMIRUL HEZRY BIN AZARUDIN(20.12.2002)
MUHAMMAD AMIRUL NAIIM BIN AZARUDIN(14.07.2006)
MUHAMMAD AMMAR ASHRAF BIN AZARUDIN(25.04.2009)

SITI AISHAH BTE MOHAMED SATAR(12.01.1993)