Selasa, 31 Ogos 2010

Terkini Pokde....31 ogos 2010.

Assalamualaikom...harap ampun dan maaf sebab lama jugak blog ni tak di kemaskini..
Al maklumlah bizi skit bulan puasa ni.....

Untuk pengetahuan semua...Pada hari ini 31 ogos 2010 bersamaan hari selasa..Pokde telah menjalani pembedahan iaitu menukar saluran pernafasannya yang sebelom ini telah tersumbat disebabkan oleh kahak yang mengeras....

Dan apa yang membuatkan kami begitu sedih adalah...menurut kata doktor,paru parunya masih tidak menunjukkan tanda akan pulih...

Setelah 4 hari kami agak gembira kerana Pokde menunjukkan tanda yang amat positif seperti mampu makan yogurt dan doktor menyarankan kami memberi pokde makan makanan yang lembut seperti yogurt dan aiskrim...malah pokde seperti amat gembira dan tak sabar ketika mokde mahu menyuapkan yogurt juga ais krim perisa milo ke mulut pokde...

Namun hari ini apabila tiba masa kami untuk melawat pokde...semuanya bertukar dari senyuman ke muram....apabila mata kami tertumpu kearah bilik pokde..apa yang kami lihat..pokde telah separa sedar dan badannya menggigil bukan kerana kesejukan...tapi kesakitan...

Luka di saluran pernafasan berdarah kembali...apabila nurse cuba untuk memasukkan tiub untuk menyedut darah dan luka,dapat kami membayangkan kesakitan pokde...masuk je tiub...dengan mata yang terjegil...dgn kepala yang terdongak..dapat kami membayangkan kesakitannya....memang sakit.....bila ditarik keluar sahaja tiub itu....hanya larutan merah sahaja yang keluar...DARAH....

Ya Allah...Ku bermohon kepada Mu Ya Allah....Kurangkanlah penderitaan ayahnda hamba...Ku mengalirkan air mata dikala posting ini di tulis...Sihatkanlah Ayahnda kami...sesungguhnya engkaulah maha pengampun lagi maha penyembuh penyakit....amin.

Jumaat, 27 Ogos 2010

Lama tak update..


Assalamualaikom....lama tak ke udara mengupdate blog ni....
ok la tak mo celoteh panjang...straight to the point...
Keadaan pokde pada masa ini semakin pulih...cuma sekali sekala pokde mengalami sesak nafas atau sempot..kaki pokde bertambah baik,namun menurut kata doktor masih terdapat lagi sel mati..(takkan nak operate lagi..aduihhh..) Buat masa ni tiada apa yang dapat dilakukan selain dari memberi pokde makanan sampingan atau supplement seperti spirulina.....namun hanya Allah yang dapat menyembuhkan keadaan pokde...marilah kita bersama mendoakan kesihatan dan kesejahteraan pokde....terima kasih...

Jumaat, 20 Ogos 2010

Keadaan Pokde Terkini...Jumaat 20 ogos 2010

Pokde masih lagi ditempatkan di wad ICU di hospital Muar....cuma biliknya sahaja yang bertukar...semasa posting ini di tulis...Pokde berada di bilik atau katil no 7.....Pokde dalam keadaan separuh sedar...bila di panggil..Pokde cuba membuka mata tetapi tiada cuba untuk melihat atau mencari arah suara kami....Mungkin juga dari tindak balas ubat yang diberikan...senang cerita,mamai lah....Dari segi perkembangan kesihatan,tiada panjang lebar dari doktor,apa yang doktor kata...keadaan Pokde lebih 'BAIK' dari semalam...alhamdulillah...
Kami sekeluarga tidak pernah putus mendoakan supaya Pokde kembali sihat seperti sediakala...walaupun hati kami menangis melihat Pokde terlantar sebegini,namun,semangat yang tidak putus diberikan oleh saudara mara dan sahabat handai membuatkan kami sekeluarga terus tabah menghadapi dugaanNya...Semoga Pokde mendapat keberkatan dari sakit yang dihadapinya....semoga pokde terus cekal dan tabah menghadapi dan melawan sakitnya itu...dan...semoga Pokde akan pulih seperti sedia kala...we love u papa.....sekian dari saya...
-AZARUDIN BOCHEH-...........

Rabu, 18 Ogos 2010

Penghinaan Agama Islam

Klik gambar untuk lebih besar......mcm takde akal je budak ni...atau mmg tak beragama...wallahualam....satu penghinaan bagi agama islam...semoga Allah memberikan hidayah kepada budak ni....nak tau lebih lanjut....klik sini

Selasa, 17 Ogos 2010

Satu penghinaan bagi Nabi Muhammad...

video
Apa dah jadi dgn dunia skrg...Harap beliau yang berkenaan cepat berdoa meminta maaf dan dapat bertaubat...wallahualam..

Isnin, 16 Ogos 2010

Solat Terawikh dan bacaan yassin....

Antara tetamu yang hadir...
Pak Ngah mengimamkan solat ......
Pakcik Matar dan abg Man...
Pak Al....
Bincang...
Bincang lagi....
Bakal penyambung warisan Mat Tuyu...insyaAllah..
Lagi tetamu yang hadir....

Org perempuan....
Kebas kata abg Muhid...
Siti Sarah dan Siti Aishah...
Sedikit Jamuan hasil Collection sekelian saudara....terima kasih...
D'Gorgeous.....
huhuhu















Sori Kak Idah...Candid.....Lopong gitu..auuuu...

Jumaat, 13 Ogos 2010

Ribut di jasin

video

Terkejut bila mendapat berita tentang bencana yang menimpa Bazar Ramadhan Jasin oleh Loq. Dikhabarkan juga terdapat beberapa orang yang terkorban dan tercedera dalam bencana tersebut ( 2 orang meninggal dunia, Buletin Utama). Memang pada petang tadi ( 13 Ogos 2010) hujan lebat melanda negeri Melaka. Sesuatu yang tidak dijangka-jangka. Bayangkan ketika sibuk membeli dan meniaga tiba-tiba sahaja angin kencang melanda sehingga meruntuhkan kanopi dan terdapat pokok-pokok yang tumbang.

Bazar Ramadhan Jasin memang merupakan tumpuan bagi penduduk sekitar Jasin untuk meniaga dan membeli juadah berbuka puasa. Bencana ini mungkin sedikit sebanyak memberi kesan kepada peniaga-peniaga Bazar Ramadhan tersebut. Harap-harap mereka bersabar dan kuatkan semangat..

Kepada keluarga yang telah kehilangan yang tersayang akibat bencana ini diharap bersabar. Al-Fatihah untuk mereka....amin..(pukul berapa ribut???...Bukankah masuknya waktu asar untuk kita berjemaah di masjid....wallahualam)....

Perkara yang membatalkan puasa..


Puasa akan batal dengan salah satu daripada perkara di bawah ini :
1.Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.
2.Memasukkan sesuatu ke dalam dubur(jalan belakang) atau qubul(jalan depan) dengan sengaja .
3.Muntah dengan sengaja (jika termuntah, tidak batal puasa) .
4.Bersetubuh dengan sengaja, sekalipun tidak keluar mani.
5.
Mengeluarkan mani dengan sengaja atau dengan jalan bersuka-suka seperti berpeluk-cium
dan sebagainya.
6.Kedatangan haid atau nifas.
7.Gila walaupun hanya sekejap masa.
8.Mabuk atau pengsan sepanjang-panjang hari, dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
9.Bersalin.
10.Berbuka puasa sebelum yakin terbenam matahari.
11.Murtad - iaitu orang yang keluar daripada agama Islam, sama ada dengan hati, perkataan
atau perbuatan.

Khamis, 12 Ogos 2010

Rindu sangat ......

video
Aku rindu kat anak anak aku....rindu bangat......teramatlah rindu...insyaallah kalau abah atok sihat...papa balik yea...
Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.
Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh
Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

Rabu, 11 Ogos 2010

keadaan Pokde...

Alhamdulillah...syukur ke hadrat Allah...Pokde semakin positif walaupon sesekali Pokde mengalami sesak nafas akibat kelemahan paru paru berfungsi dgn baik....
Hari ini ketika Posting ini ditulis...Pokde sedar dan melakukan pelbagai gerakan kaki dan tangan....tidak ketinggalan juga cuba untuk bercakap walaupon tiada suara yang keluar...
Pokde sempat juga mencium Mokde,saya dan aisyah....Pokde juga mengirim salam kepada abg Yust ....syukur sekali lagi...kepada saudara dan rakan taulan...terima kasih dan kami tidak akan lupa akan jasa kalian semua....terima kasih sekali lagi...

Selasa, 10 Ogos 2010

Pokde selepas pembedahan ke 3....

Keadaan pokde selepas menjalani pembedahan menebuk kerongkong untuk pernafasan yang lebih mudah...Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.....
Pembedahan untuk membuang sel mati pada kaki Pokde juga berjalan lancar...lebih kurang 10 sentimeter lagi dibedah dan makin membesarlah kawasan kaki pokde yang dibedah... :(

Lihatlah sendiri keadaan Pokde dgn video yang sedia ada....
video
Apa apa perkembangan akan terus di update di sini....insyaallah..

Ramadhan.....

Di sini kami sekeluarga mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadan yang bakal menjelma tidak berapa lama saja lagi buat semua umat islam walau dimana jua berada.Kami juga mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga buat ahli keluarga serta sahabat handai yang tetap setia memberikan sumbangan doa dan dorongan buat Kami sekeluarga,,,Kami amat menghargainya,,,,

Didalam kesedihan yang melanda keluarga kami...Saya sempat juga untuk menziarahi kubur arwah atok abah dan atok Long yang telah pergi meninggalkan kita....saya lampirkan bersama gambar nya.....

Kawasan perkuburan islam Bakri batu 6 Muar Johor...
Al fatihah........kubur atok Abah....(Haji Mohamed Bin Hamzah@mattuyu)
Al fatihah.....kubur atok Long (Zainah Binti Ahad@nenek kecik..panggilan Boy)
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK..

ngaji

Ahmed Deedat

Family Pokde

MOHAMED SATAR BIN MOHAMED(14.04.1950)
HASNAH BTE ABU BAKAR(03.11.1951)

AZAMUDIN BIN MOHAMED SATAR(05.09.1975)
SUNITA BTE MAD DESA(04.06.1976)
NUR MUNIRAH BTE AZAMUDIN(16.11.1999)
NUR HAMIZAH BTE AZAMUDIN(14.12.2002)
MUHAMMAD NUR HAZMAN BIN AZAMUDIN(06.01.2007)

AZARUDIN BIN MOHAMED SATAR(07.08.1979)
NORFAZILAH BTE RAHMAT(09.12.1977)
MUHAMMAD AMIRUL DINNY BIN AZARUDIN(06.02.2000)
MUHAMMAD AMIRUL HEZRY BIN AZARUDIN(20.12.2002)
MUHAMMAD AMIRUL NAIIM BIN AZARUDIN(14.07.2006)
MUHAMMAD AMMAR ASHRAF BIN AZARUDIN(25.04.2009)

SITI AISHAH BTE MOHAMED SATAR(12.01.1993)