Isnin, 9 November 2009

RENCANA KHAS UNTUK PAKCIK,MAKCIK,MAK UNGGAL N MAK KIAH

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadah kepada Tuhannya) ialah Baitullah di Mekah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia. Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliannya; di antaranya ialah) makam Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya, aman tenteramlah dia dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) daripada sekalian makhluk.” (Ali-Imran: 96-97)

Daripada sekalian banyak ibadah, fardu haji adalah puncak ibadah ritual yang amat dicita-citakan oleh setiap umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah sebagai saat pertemuan sejati kaum Muslimin untuk memenuhi panggilan Allah s.w.t dan merupakan kebahagiaan yang tidak terkira nilainya. Justeru pahalanya yang sangat besar, orang-orang yang mengerjakannya (haji) akan dianggap oleh Allah sebagai para tetamu-Nya.

“Orang yang beribadah haji dan umrah adalah tamu-tamu Allah. Dan adalah hak Allah untuk memuliakan para tamu-Nya serta mengurniakan mereka keampunan.” (maksud hadis)

Kebahagiaan itu akan lahir ketika mereka meginjakkan kaki ke Tanah Suci dengan mengunjungi Kaabah di Masjidil Haram sambil mengucapkan “Labbaik Allahumma Labbaik” (Ya Allah aku datang memenuhi panggilan-Mu). Sungguh indah pernyataan fitrah hamba kepada pencipta-Nya.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“Demikianlah (ajaran Allah) dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar agama Allah, maka (dialah orang yang bertakwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan daripada sifat-sifat takwa orang mukmin.” (Al-Hajj: 32)

Kaabah yang dikunjungi mengandung pelajaran dan pengajaran yang amat berharga dari segi kemanusiaan. Di sana, misalnya, ada Hijr Ismail yang erti harfiahnya “pangkuan Ismail”. Di situlah Ismail, putera Ibrahim, pendiri Kaabah ini, pernah berada dalam pangkuan ibunya yang bernama Hajar, seorang wanita miskin yang dikatakan pusaranya pun berada di tempat itu. Namun demikian, makna di sebaliknya, wanita ini ditempatkan Tuhan di situ untuk menjadi pengajaran dan peringatan kepada kita bahawa Allah s.w.t menganugerahkan kedudukan untuk seseorang bukan kerana keturunan atau status sosialnya, tetapi kerana hubungannya yang amat dekat kepada Allah s.w.t dan usahanya untuk hajar (berhijrah) daripada kejahatan (keburukan) menuju kebaikan.

Ibadah haji merupakan sumbangan Islam yang paling positif untuk melahirkan manusia-manusia yang ideal, bersatu hati dan bersatu amal, yang sebenarnya sering dicita-citakan oleh para ahli falsafah sejak dari zaman Plato, Al-Farabi, sampai ke zaman kita ini.

Kaum Muslimin yang pelbagai macam rupa bentuk dan warna kulitnya, kerencaman bahasanya, aneka lagak lakunya, semuanya berkumpul di Tanah Suci yang satu. Hilang segala perbezaan dan hapuslah segala keasingan, dan semuanya bersaudara bagaikan mereka daripada keluarga yang satu, bahkan lebih daripada itu, bagaikan tubuh yang satu, yang sama-sama merasakan derita dan bahagia, duka dan gembira. Keyakinan terhadap kemanusiaan yang bersifat sejagat, tiada perbezaan antara seorang Muslim dengan seorang Muslim yang lain, betapapun terdapat perbezaan antara mereka dalam pelbagai hal.

Tidak pula kurang pentingnya, ibadah haji mengembalikan kenangan kepada zaman hampir 50 abad (5000 tahun) yang lampau, iaitu perjuangan Nabi Ibrahim a.s. Bukankah baginda yang telah menghabiskan segenap usia untuk mengabdi kepada Allah, berpindah-randah mengembara dari Mesopotamia, sampai Palestina, terus ke Mesir, dan dengan berpusat di Tanah Suci Mekah, baginda meninggalkan bekas-bekas yang menjadi sejarah agung hingga sekarang?

Tiada yang diinginkan oleh mereka yang mengerjakan haji di Mekah melainkan keinginan yang amat tinggi untuk memperoleh haji yang mabrur. Dari segi bahasa, mabrur mempunyai dua makna. Pertama, bererti baik, suci dan bersih. Kedua, bererti diterima dan mendapat keredaan Allah s.w.t.

Dengan demikian, haji mabrur adalah haji yang membawa kebaikan kepada orang yang melakukannya. Menurut pendapat sebilangan ulama, haji mabrur adalah yang tidak bercampur dengan perbuatan dosa-dosa kecil, mahupun dosa besar. Orang yang memperoleh haji mabrur akan semakin kuat imannya serta semakin meningkat amal ibadatnya.

Daripada Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Daripada umrah ke umrah adalah penghapus dosa antara keduanya. Dan haji mabrur ada balasannya, iaitu syurga.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keunikan ibadah haji adalah kerana ia mencakupi seluruh dimensi ibadah itu yang memerlukan pengorbanan yang tinggi dari segi fizikal, harta dan jiwa. Justeru, tidak mudah untuk mendapatkan haji mabrur, sebagaimana yang dikatakan oleh Umar bin al-Khattab sekitar 1400 tahun yang lampau, iaitu hanya makan angin (melancong) yang banyak sedangkan yang melakukan haji hanya sedikit.

Maknanya, secara kuantiti, banyak orang yang mengerjakan haji tetapi secara kualiti sedikit saja yang benar-benar melakukan manasik (ibadat) haji dan memahami setiap amal ibadah haji sehingga memperoleh haji mabrur.

Dalam konteks haji, dikatakan ibadat haji yang lengkap memerlukan mujahadah, iaitu satu usaha yang bersungguh-sungguh untuk mencapai musyahadah (kesedaran), barulah dapat disebut haji mabrur. Kesedaran ini akan melahirkan al-mahadah, cinta yang satu, persiapan untuk berkorban apa sahaja kerana Allah s.w.t.

Ringkasnya, ibadah yang telah sampai pada peringkat musyahadah adalah ibadah yang telah melahirkan kesedaran mengubah dan membentuk perilakunya kepada sikap yang sesuai dengan nilai moral dan spiritual daripada ibadah itu.

Dalam ibadah haji, yang menjadi ukuran mabrur atau tidak adalah bergantung seberapa banyak amal ibadat haji yang telah dilakukan itu melahirkan kesedaran moral dan spiritual yang berupaya melahirkan semangat untuk melaksanakan kebaikan dan kebajikan. Dengan kata lain, seberapa jauh ibadah haji mendorong berlakunya perubahan pada diri kita, sehinggalah dapat mengubah daripada sikap negatif kepada sikap positif dan dari sikap tertutup kepada sikap keterbukaan.

Haji mabrur ditandai dengan kesannya, iaitu makna simbol-simbol amalan yang dilaksanakan di Tanah Suci, sehingga makna-makna tersebut wujud dalam bentuk sikap dan tingkah laku kita saban masa

Pakaian biasa ditanggalkan dan pakaian ihram dikenakan. Pakaian dapat melahirkan perbezaan, menggambarkan status sosial, di samping juga dapat menimbulkan pengaruh psikologi.

Menanggalkan pakaian biasa bererti menanggalkan segala macam perbezaan dan menghapuskan keangkuhan yang ditimbulkan oleh status sosial itu. Mengenakan pakaian ihram melambangkan persamaan darjat kemanusiaan serta menimbulkan pengaruh psikologi bahawa yang dalam keadaan demikianlah seseorang akan menghadap Allah pada saat kematiannya. Bukankah ibadah haji adalah kehadiran memenuhi panggilan Allah?

Apakah sekembalinya dari Tanah Suci, masih ada keangkuhan di dalam jiwa? Masih terasa adanya perbezaan darjat kemanusiaan? Masih ingin bersikap hipokrit, menindas orang lain? Masih mahu berpura-pura alim tetapi hakikatnya jahil. Kalau masih ada, maka kita masih mengenakan pakaian biasa dan masih belum menanggalkannya.

Seseorang yang pulang daripada menunaikan haji, bukan sahaja merasakan dirinya kembali kepada fitrah kesucian tetapi juga tumbuh dalam dirinya perasaan menjadi sebahagian daripada satu masyarakat dunia bernama Muslim. Suatu umat yang merapatkan barisan atas landasan tauhid yang menyatukan pemimpin dengan rakyat jelata, ulama dengan kaum dhuafa. Landasan tauhid juga menjadikan mereka bersaudara, misalnya, di antara orang Arab dengan orang Melayu, perantau China dengan mualaf Eropah, hamba Afrika dengan pedagang India, dan sebagainya.

Mercup di dada setiap jemaah haji bahawa dirinya adalah sebahagian daripada suatu kekuatan yang besar. Namun, apakah kekuatan itu dapat dipraktikkan seterusnya dalam kehidupan sehari-hari?

ngaji

Ahmed Deedat

Family Pokde

MOHAMED SATAR BIN MOHAMED(14.04.1950)
HASNAH BTE ABU BAKAR(03.11.1951)

AZAMUDIN BIN MOHAMED SATAR(05.09.1975)
SUNITA BTE MAD DESA(04.06.1976)
NUR MUNIRAH BTE AZAMUDIN(16.11.1999)
NUR HAMIZAH BTE AZAMUDIN(14.12.2002)
MUHAMMAD NUR HAZMAN BIN AZAMUDIN(06.01.2007)

AZARUDIN BIN MOHAMED SATAR(07.08.1979)
NORFAZILAH BTE RAHMAT(09.12.1977)
MUHAMMAD AMIRUL DINNY BIN AZARUDIN(06.02.2000)
MUHAMMAD AMIRUL HEZRY BIN AZARUDIN(20.12.2002)
MUHAMMAD AMIRUL NAIIM BIN AZARUDIN(14.07.2006)
MUHAMMAD AMMAR ASHRAF BIN AZARUDIN(25.04.2009)

SITI AISHAH BTE MOHAMED SATAR(12.01.1993)